سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مفاهیم و اصطلاحات شبکه های کامپیوتری

معرفی vCenter Server 6.7

معرفی  vCenter Server 6.7

vSphere 6.7 معرفی شد ! و vCenter Server Appliance اکنون به صورت پیش فرض deploy میشود . این نسخه پر از پیشرفت های جدید برای vCenter Server Appliance در تمام زمینه ها است . اکنون مشتریان ابزارهای بیشتری برای کمک به مانیتورینگ دارند. vSphere Client) HTML5) پر از جریان های کاری جدید و نزدیک به ویژگی های آینده نگرانه است. معماری vCenter Server Appliance به سمت مدل پیاده سازی ساده تر حرکت می کند. همچنین File-Based backup درونی که با یک scheduler همراه است . و رابط گرافی کاربر vCenter Server Appliance که از تم Clarity پشتیبانی میکند . اینها فقط بخشی از ویژگی های جدید در vCenter Server Appliance 6.7 هستند .این مقاله به جزئیات بیشتری از پیشرفت های ذکر شده در بالا  وارد خواهد شد.

 

Lifecycle

Install

یکی از تغییرات مهم در vCenter Server Appliance، ساده سازی معماری است . در گذشته تمام سرویس های vCenter Server در یک instance قرار داشت . اکنون میتوانیم دقیقا همان کار را با vCenter Server Appliance 6.7 انجام دهیم . vCenter Server با Embedded PSC به همراه Enhanced Linked Mode ارائه میشود. بیایید نگاهی به مزایایی که این مدل پیاده سازی ارائه می دهد بیندازیم:

  • برای ایجاد high availability نیازی به load balancer نیست و به طور کامل از native vCenter Server High Availability پشتیبانی میکند .
  • حذف SSO Site boundary ، پیاده سازی را با انعطاف پذیری بیشتری همراه کرده است.
  • پشتیبانی از حداکثر مقیاس vSphere
  • میتوانید تا 15 دامنه برای استفاده از vSphere Single Sign-On اضافه کنید
  • تعداد گره ها را برای مدیریت و نگهداری کاهش می دهد

Migrate

vSphere 6.7 همچنین آخرین نسخه برای استفاده از vCenter Server برای ویندوز را داراست ، که در گذشته نبود. مشتریان می توانند با ابزار داخلی Migration Tool به vCenter Server Appliance مهاجرت کنند. در vSphere 6.7 می توانید نحوه وارد کردن داده های تاریخی و عملکرد را در هنگام Migrate انتخاب کنیم.

  • Deploy & import all data
  • Deploy & import data in the background

مشتریان همچنین زمان تخمین زده شده از مدت زمانی که طول میکشد تا Migrate انجام شود را میبینند . زمان تخمین زده شده بر اساس اندازه داده های تاریخی و عملکرد در محیط شما متفاوت است. در حالی که مشتریان میتوانند در زمان وارد کردن داده ها در پس زمینه عملیات را pause یا resume کنند . این قابلیت جدید در رابط مدیریت vSphere Appliance موجود است. یکی دیگر از بهبود ها پشتیبانی از پورت های custom در زمان عملیات Migrate است . مشتریانی که پورت پیش فرض Windows vCenter Server را تغیرداده اند دیگر مسدود نمیشوند.

 Upgrade

vSphere 6.7 فقط از upgrades یا migrations از vSphere 6.0 یا 6.5پشتیبانی میکند . vSphere 5.5 مسیر مستقیم بروزرسانی به vSphere 6.7 ندارد. مشتریانی با vSphere 5.5 باید ابتدا به vSphere 6.0  یا  6.5بروزرسانی کنند و بعد به vSphere 6.7 بروزرسانی انجام دهند . هم چنین vCenter Server 6.0  یا  6.5 که هاست ESXi 5.5 دارند نمیتوانند بروزرسانی یا migrations  انجام دهند ، تا زمانی که حداقل به نسخه ESXi 6.0 یا بالاتر بروز کنند .

یادآوری : vSphere 5.5 در تاریخ September 19, 2018. به پایان پشتیبانی general میرسد.

نظارت و مدیریت

سرمایه گذاری بسیاری جهت بهبود وضعیت Monitoring  در vCenter صورت گرفته است. ما شروع این بهبود را از VSphere 6.5 دیدیم و در VSphere 6.7 شاهد چندین پیشرفت جدید نیز می باشیم. بیاییم به پنل مدیریتی vSphere VAMI بر روی پورت 5480  متصل شویم. اولین چیزی که مشاهده می کنیم این است که VAMI به محیط کاربری Clarity آپدیت شده است. ما همچنین می بینیم که در مقایسه با vSphere 6.5 تعدادی تب جدید در پنل سمت چپ قرار گرفته است. یک تب اختصاصی برای مانیتورینگ قرار داده شده است، که در آن ما می توانیم میزان مصرف و وضعیت سی پی یو، رم، شبکه و Database ها را مشاهده نمائیم. بخش جدیدی در تب مانیتورینگ تحت عنوان Disks قرار داده شده است. مشتریان می توانند پارتیشن هر یک از دیسک های vCenter سرور، فضای باقیمانده و مصرف شده را مشاهده نمایند.

بکآپ های File-Based اولین بار در vSphere 6.5 در زیرمجموعه تب summary قرار گرفتند و اکنون تب مخصوص خود را دارند. اولین گزینه ی در دسترس در تب بکآپ تنظیم scheduler می باشد. مشتریان می توانند بکآپ های vCenter را برنامه ریزی زمانی نموده و انتخاب نمایند که چه تعداد بکاپ حفظ گردد. یک قسمت جدید دیگر در بکـاپ های File-Based ، Activities می باشد. هنگام که یک job بکآپ کامل می شود اطلاعات با جزییات این رویداد در قسمت Activity به عنوان گزارش قرار می گیرد. ما نمی توانیم بدون در نظر گرفتن Restore کردن در مورد بکآپ صحبت کنیم. روند کاری Restore ، اکنون شامل مرورگر آرشیو بکآپ ها می باشد. این مرورگر تمام بکاپ های شما بدون نیاز به دانستن مسیر های بکآپ نشان می دهد.

تب جدید دیگر Services می باشد که در VAMI قرار گرفته است. زمانی درون vSphere Web Client بود و اکنون در VAMIبرای عیب یابی out of band  هست . تمام سرویس های vCenter Server Appliance ، نوع راه اندازی، سلامت و وضعیت آنها در اینجا قابل مشاهده است . ما همچنین گزینه ای برای شروع، متوقف کردن و راه اندازی مجدد این سرویس ها در صورت نیاز داریم. در حالی که تب های Syslog و Update در VAMI جدید نیستند ، اما در این زمینه ها پیشرفت نیز وجود دارد. Syslog اکنون تا سه syslog forwarding targets پشتیبانی میکند. پیش از این vSphere 6.5 فقط از یکی پشتیبانی میکرد . اکنون انعطاف پذیری بیشتری در پچ کردن و به روز رسانی وجود دارد. از برگه Update، اکنون گزینه ای برای انتخاب اینکه کدام پچ یا به روز رسانی اعمال  شود وجود دارد. مشتریان همچنین اطلاعات بیشتری از جمله نوع ، سطح لزوم و همچنین در صورت نیاز به راه اندازی مجدد را مشاهده میکنند. با باز کردن پنجره نمایش پچ یا به روز رسانی ، اطلاعات بیشتر در مورد آنچه که شامل است نمایش داده خواهد شد و در نهایت ، اکنون می توانیم پچ یا به روز رسانی را از VAMI  نصب واجرا کنیم. این قابلیت قبلا تنها از طریق CLI در دسترس بود.

 

(vSphere client(HTML5

از ویژگی هایی  که در vSphere 6.7  روی آن سرمایه گذاری قابل توجه ای شده است VSphere client  میباشد. VMware با معرفی vSphere 6.5   نسخه vSphere Client (HTML5) را معرفی کرد که در vCenter server Application از قابلیت های جزئی برخوردار بود. تیم فنی vSphere  به سختی بر روی آن کار می کنند تا از ویژگی های بیشتری پشتیبانی نماید و بر اساس باز خورد مشتریان عملکرد و ویژگی آن بهبود چشم گیری یافته است. برخی از ویژگی های  جدیدی که  در نسخه vSphere client    به روز شده  شامل موارد زیر است:

  • vSphere Update Manager
  • Content Library
  • vSAN
  • Storage Policies
  • Host Profiles
  • vDS Topology Diagram
  • Licensing

بعضی از به روز رسانی هایی که در بالا ذکر شده دارای تمام ویژگی های عملکردی  نیست . VMware به روز رسانی های vSphere Client را ادامه خواهد داد تا با ارائه (patch/update) این موارد بهبود یابد.

اکنون در منوی مدیریت ، گزینه های PSC بین دو زبانه تقسیم می شوند. Certificate management دارای برگه خاص خود است و تمام تنظیمات مدیریتی دیگر زیر برگه configuration هستند.

CLI Tools

CLI در vCenter Server Appliance 6.7 نیز دارای برخی از پیشرفت های جدیدی است . اولین پیشرفت Repoint با استفاده cmsso-util است. در حالی که این یک ویژگی جدید نیست ، این قابلیت در vSphere 6.5 موجود نبود و در Vsphere 6.7 دوباره اجرایی شده است . ما در مورد vCenter Server Appliance که به صورت مجزا با SSO Vsphere  هست صحبت می کنیم.

کاربران  می توانند vCenter Server Appliance    خود را از طریق vSphere SSO domains  ، ریپوینت کنند. قابلیت Repoint  فقط از external deployments که vSphere 6.7 دارد پشتیبانی میکند . قابلیت Repoint داخلی ویژگی pre-check دارد که من ترجیح میدهم استفاده نکنم ! ویژگی pre-check دو دامنه SSO را با هم مقایسه میکند و لیست اختلافات آنها را در یک فایل JSON ذخیره میکند. این فرصتی است که هر یک از این اختلافات را قبل از اجرای domain repoint tool  حل کنید. ابزار repoint میتواند لایسنس ها ، تگ ها ، دسته بندی ها و permissions ها را از  یک دامنه vSphere SSO به دیگری منتقل کند .

یکی دیگر از بهبود های CLI ، استفاده از cli installer ، برای مدیریت lifecycle در vCenter Server Appliance است .

vCenter Server Appliance ISO معمولا با JSON template examples همراه است. این JSON templates راهی برای اطمینان از سازگاری در طول نصب، ارتقاء و migrate است . معمولا ما باید یک JSON template را از cli installer در همان زمان و به روش صحیح اجرا کنیم . این پیاده سازی دستی per-node در حال حاضر با عملیات دسته ای ، از گذشته باقی مانده است. به عملیات دسته ای چندین JSON templates می تواند به طور متوالی از یک دایرکتوری بدون مداخله اجرا شود. برای تایید الگوها در دایرکتوری که شامل توالی است از گزینه pre-checks  استفاده کنید.

جمع بندی

خب ، vCenter Server Appliance 6.7 اکنون استاندارد جدیدی برای اجرای vCenter Server است . ما سعی خواهیم کرد چند مورد از ویژگی های برجسته این نخسه را بررسی کنیم .